relaxatie – adem coach

Als relaxatie coach kijk ik graag samen met u naar de oorzaken en oplossingen voor jou stress.

De eerste stap heb je juist zelf gezet je bent u bewust dat je te vaak onder stress staat je niet meer tot rust komt , die eerste stap het inzien er aan willen werken is vaak de moeilijkste dus alvast proficiat hiervoor aan uzelf.

 

Hyperventilatie :

Hyperventilatie is een veelvoorkomend verschijnsel. De één heeft er tijdelijk last van (acute hyperventilatie). De ander loopt vast in een vicieuze cirkel van vage, soms vreemde klachten, gedomineerd door angst en paniek. Hyperventilatie kan hoe dan ook het leven behoorlijk beheersen. Chronische hyperventilatie ontstaat doordat het lichaam onder chronische stress functioneert.

Hyperventilatie kenmerkt zich door een opgejaagde ademhaling, sneller en dieper ademen. Je hebt het gevoel van niet genoeg lucht binnen te krijgen. Dit kan je plotseling overvallen. Hyperventilatie doet zich ook voor in een subtielere vorm. Je hyperventileert dan eigenlijk voortdurend (chronische hyperventilatie). Soms zonder dat je het direct bemerkt. De klachten zijn: duizelig, misselijk, flauwvallen, tintelingen aan vingers en mond, pijn borst, … Hyperventilatie kan heel beangstigend zijn, een beetje het gevoel van een hartaanval. Dit zorgt voor paniek, zodat mensen beginnen naar dokters te lopen en onderzoeken laten doen. Ze voelen zich vaak gefrustreerd door onbegrip en misdiagnose. Je hebt acute (10%) hyperventilatie die in aanvallen voorkomt en chronische (90%) hyperventilatie.

Hyperventilatie is beslist een ongevaarlijk verschijnsel. Het richt ook geen fysieke schade aan. Dat maakt hyperventilatie niet minder hinderlijk. Het kan je sterk belemmeren in je dagelijkse activiteiten.

Hyperventilatie kan heel goed behandeld worden en heeft een heel hoog succespercentage! Samen  leren we  je juist te ademen, alsook je stressniveau te minderen

In 3 stappen van je stress af : 

Stap 1: Pas je levensstijl aan. Schrap alles wat er voor zorgt dat het sympatisch zenuwstelsel sneller activeert en daarmee stress verhogend is. En dat is meer dan je denkt: onder andere teveel koffie en energiedrankjes drinken, teveel TV kijken, ongezond eten, proberen alles continue onder controle te houden, het verlangen te voldoen aan een bepaalde maatschappelijke status, teveel alcohol, teveel werken, steeds je Facebook en e-mail checken en laat naar bed gaan zorgen ervoor dat de boog gespannen blijft zodat de amygdala sneller alarm slaat als er iets gebeurd en je dus ook sneller in de stress schiet. Een gezonde levensstijl helpt je te ontspannen en lekkerder in je vel te zitten.

Stap 2: Ontspan! Voeg een aantal gewoonten aan je leven toe die het sympatisch zenuwstelsel dimmen en haar tegengestelde, het parasympatisch zenuwstelsel, activeren. Het parasympatisch zenuwstelsel is ons ontspanningszenuwstelsel. Als het geactiveerd is zijn je spieren ontspannen, werkt je spijsvertering optimaal, klopt je hart rustig en is je ademhaling verdiept. Het lichaam kan zich herstellen en het immuun systeem beschermt je tegen griep en verkoudheid. Methoden waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze het parasympatisch zenuwstelsel activeren zijn bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, regelmatig sporten .

Stap 3: Downsizen en versimpelen van je leven. Begin de oorzaken van je stress activatie structureel te verwijderen uit je leven. Laat sociale verwachtingen voor wat ze zijn laat los wat anderen van je vinden . Leer door meditatietechnieken te gebruiken anders met druk en deadlines om te gaan. Verwacht minder van je kinderen. Ze hoeven echt niet de populairste te zijn, het leukste feestje te geven en tegelijkertijd op pianoles, paardrijles, tennis en voetbal te zitten. Geef je partner de aandacht die hij of zij echt verdient en zie werk voor wat het werkelijk is: een manier om je te ontwikkelen en je leven te bekostigen. Niet een manier om jezelf te bewijzen of je mee te identificeren.

Je zult merken dat je in ruil voor de ogenschijnlijk offers die ik hierboven omschrijf een aantal prettige nieuwe aspecten aan je leven zult toevoegen: een ontspannen gevoel, bewuster genieten van het leven, minder snel aangebrand zijn, regelmatig geluksmomentjes, minder in je hoofd, intensiever leven, verdiepte relaties met anderen, veel meer aandacht voor je partner en kinderen, meer waardering voor jezelf, meer zelfvertrouwen en een licht en gelukkig leven.

Ontdek de kracht van het ademen 

Hoe je zenuwstelsel reageert :

Adem je hoog en snel in je borst, door bijvoorbeeld fysieke opwinding of een activiteit, dan activeer je automatisch je sympathische zenuwstelsel. Dit is je Fight & Flight zenuwstelsel.
Adem je rustig en laag dan geef je je zenuwstelsel automatisch een seintje dat het tijd is om te ontspannen. Je parasympatische zenuwstelsel wordt in dit geval geactiveerd. Dit is je Rest & Digest zenuwstelsel.
Door rustiger te ademen activeer je je parasympatische zenuwstelsel. Je geeft je lichaam een seintje dat het mag ontspannen en een overprikkeld zenuwstelsel komt zo tot rust. Spanning in je spieren wordt losgelaten, je bloeddruk gaat omlaag en dit bevordert de spijsvertering. En belangrijk, je immuunsysteem wordt op versterkt.

 

 

Wil u graag een afspraak maken om samen een nieuwe u te maken : bel of mail ons dan aub

Behandeling 60 min is € 45
Behandeling 30 min is € 30

 

Meer info nodig? of Afspraak maken?